Persondatapolitik
Advokatfirmaet er efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven forpligtet til at beskytte personoplysninger som behandles om klienter, leverandører, samarbejdspartnere, medarbejdere og øvrige fysiske personer.
Advokatfirmaet behandler og beskytter dine personlige data i henhold til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven og har fastsat denne persondatapolitik, som beskriver hvordan advokatfirmaet behandler dine personoplysninger.
Dataansvarlig
Advokatfirmaet Gert Lypart Møller (CVR-nr. 31842913) er dataansvarlig for de personoplysninger om dig, som advokatfirmaet behandler.
Behandlingsaktiviteter
Advokatfirmaet indsamler og behandler nødvendige personoplysninger for at kunne samarbejde med advokatfirmaets klienter, leverandører og øvrige samarbejdspartnere. Advokatfirmaet bestræber sig på kun at indsamle de oplysninger, som er nødvendige for gennemførelse af samarbejdet, herunder opfyldelse af vores forpligtelser.
Hvordan indsamler advokatfirmaet personoplysninger?
Dine personoplysninger indsamles primært direkte fra dig, når du kontakter advokatfirmaet personligt, telefonisk eller skriftligt, herunder via kontaktformularen på advokatfirmaets hjemmeside eller via e-mail. I en vis udstrækning indsamles personoplysningerne fra anden side f.eks. fra offentlige registre/databaser og modparter i sager.
Hvilke personoplysninger indsamles og behandles?
Advokatfirmaet indsamler og behandler typisk kun almindelige personoplysninger såsom navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse, fødselsdato samt andre almene personoplysninger. Endvidere indsamles tilsvarende oplysninger om klientens ejere og kontaktpersoner.
Derudover har advokatfirmaet i henhold til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) i visse situationer pligt til at indsamle og behandle oplysninger om identitet, herunder cpr.nr., pasnummer eller anden legitimationsoplysning.
Hvad er formålet med indsamlingen/behandlingen?
Advokatfirmaets formål med indsamling og behandling af personoplysninger er at kunne opfylde gældende lovkrav i forbindelse med drift af advokatvirksomhed med udøvelse af juridisk rådgivning og bistand samt varetagelse af klientens interesser.
Personoplysninger indsamles og behandles kun i det omfang, der er nødvendigt for at varetage ovennævnte formål, herunder opfyldelse af kontraktlige forpligtelser, retlige forpligtelser eller øvrige legitime interesser.
Det juridiske grundlag for behandlingen
Det juridiske grundlag for nødvendig indsamling og behandling af personoplysninger er advokatfirmaets legitime interesser i forbindelse med drift af advokatvirksomhed med udøvelse af juridisk rådgivning og bistand til advokatfirmaets klienter i overensstemmelse med gældende lovgivning, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra b eller f.
Grundlaget for persondatabehandlingen kan også følge af f.eks. skatte- og bogføringslovgivning eller lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven).
Opbevaringssikkerhed af dine personoplysninger
Advokatfirmaet beskytter dine personoplysninger mod uautoriseret offentliggørelse og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til dem.
Advokatfirmaet har fastlagt sikkerhedsprocedurer for adgang til persondata, som advokatfirmaet indsamler og opbevarer. Advokatfirmaet sørger for løbende at opdatere sikkerhedsforanstaltningerne for at forhindre at persondata fortabes, ændres, forringes eller kommer til uvedkommendes kendskab eller misbruges.
Advokatfirmaets tekniske sikkerhedsforanstaltninger omfatter de IT-services og IT-systemer, som advokatfirmaet benytter. Advokatfirmaet har indgået databehandleraftaler med de pågældende IT-leverandører for at sikre beskyttelse af dine personoplysninger.
Advokatfirmaet sikrer en lovlig behandling af personoplysningerne, herunder at behandlingsprincipperne i persondatalovgivningen overholdes, samt at der er et behandlingsgrundlag for behandlingen af personoplysningerne.
Videregivelse af personoplysninger
Afhængigt af hvilke personoplysninger der er tale om, behandlingsformålet og den sammenhæng personoplysningerne indgår i, kan det være nødvendigt for advokatfirmaet at videregive personoplysninger til tredjemand, herunder også til offentlige myndigheder.
I forbindelse med advokatfirmaets drift af advokatvirksomhed behandler advokatfirmaets samarbejdspartnere, herunder IT-leverandører, indsamlede personoplysninger. Advokatfirmaet indgår i den forbindelse databehandleraftaler med de pågældende samarbejdspartnere.
Advokatfirmaet kan i visse tilfælde være forpligtet til at videregive personoplysninger i henhold til lovgivning eller efter afgørelse fra en offentlig myndighed.
Hvor længe behandles dine oplysninger
De personoplysninger advokatfirmaet indsamler og behandler, sletter advokatfirmaet, når der ikke længere er et formål med behandlingen, og når advokatfirmaet efter lovgivning ikke længere er pålagt at skulle gemme oplysningerne. Dette vil senest være 10 år efter sagen er afsluttet, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende.
Registreredes rettigheder
De personer, som advokatfirmaet behandler personoplysninger om, har efter databeskyttelseslovgivningen en række rettigheder. Rettighederne er som følger:
Ret til indsigt.
Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger advokatfirmaet behandler om dig.
Ret til berigtigelse.
Du har ret til at få berigtiget forkerte eller mangelfulde personoplysninger, advokatfirmaet måtte have registreret om dig.
Ret til begrænsning af behandling.
Du har ret til at få begrænset behandlingen af de personoplysninger, advokatfirmaet har registreret om dig.
Ret til sletning.
Du har i visse tilfælde ret til at få slettet de personoplysninger, advokatfirmaet har registreret om dig, inden tidspunktet for almindelig sletning er indtruffet. Dette gælder dog ikke hvis for eksempel behandlingen af personoplysningerne er nødvendig for at kunne fastlægge et retskrav, eller hvis advokatfirmaet efter lovgivningen er forpligtet til fortsat at opbevare de pågældende oplysninger.
Ret til dataportabilitet.
Du har ret til at få udleveret en kopi af dine personoplysninger enten til dig eller en anden dataansvarlig.
Ret til at trække samtykke tilbage.
Er behandlingen af personoplysninger baseret på et samtykke fra dig, har du ret til at trække samtykket tilbage, hvilket betyder, at behandlingen af personoplysningerne herefter ophører, medmindre advokatfirmaet ifølge lovgivningen eller andet grundlag er berettiget eller forpligtet til fortsat at opbevare eller behandle personoplysningerne.
Ret til indsigelse.
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod en ellers lovlig behandling af dine personoplysninger.
Hvis du som registreret har spørgsmål til advokatfirmaets behandling og beskyttelse af dine personoplysninger eller hvis du ønsker at gøre brug af de ovennævnte rettigheder, kan du kontakte advokatfirmaet på advokatfirmaets nedenstående kontaktoplysninger.
Klage
Hvis du mener, at dine personoplysninger ikke bliver behandlet korrekt, bedes du henvende dig til advokatfirmaet ved benyttelse af advokatfirmaets nedenstående kontaktoplysninger.
Medfører dette ikke en afklaring, kan en eventuel klage rettes til Datatilsynet. Datatilsynets kontaktoplysninger kan findes på www.datatilsynet.dk.
Advokatfirmaets kontaktoplysninger
Advokatfirmaet Gert Lypart Møller
Vimmelskaftet 41 A, 3.
1161 København K
Tlf. 33 12 12 13
E-mail glm@advokat-lypart.dk
CVR-nr. 31842913